Маршрут №2

гр. Бургас– Лугата (Атанасовско езеро) – Точката за наблюдение на птици (Атанасовско езеро) – Тракийско светилище кв. Банево – Античен и средновековен град “Акве Калиде - Термополис” кв. Ветрен, Бургаски минерални бани – Укритие за наблюдение на птици (Атанасовско езеро) – гр. Бургас

Карта

Изходна точка на маршрута е нулевата точка в центъра на гр. Бургас, намираща се на пресечната точка на ул. “Александровска” и ул.”Св. Св. Кирил и Методий”. Оттам се кара през площад Тройката към велоалеята по ул. ”Ген. Гурко” и ул. ”Адам Мицкевич” към Приморския парк, където по обозначените за велосипеди алеи се стига до асфалтовия път за Бургаски солници - Юг. Преминава се през охраняемата им зона, където се намира Басейна с луга и лечебна кал на Атанасовско езеро. До тук разстоянието е 4,9 км и се изминава за около 45 мин.

По асфалтовия път се продължава на север покрай Атанасовско езеро. Минава се под моста на главен път І-9 Бургас – Варна и се завива вдясно към “Бургаски солници – север”. След бариерата вдясно през жп линията на дигата се виждат двата навеса на “Точката” за наблюдение на птици на Атанасовско езеро. Разстоянието от Лугата до Точката е около 1 км и се изминава за 10 мин.

Маршрутът продължава обратно към разклона под моста, като при жп прелеза се завива наляво и се кара по павиран път около 400 м, който преминава в черен и пресича декоративен разсадник. След разсадника се продължава направо и се стига до асфалтов път, където се завива надясно и се продължава до разклона към м.с. Черно море. Пътят към селото не е много натоварен и спокойно може да се кара по него до бившия рудник, където се свива вляво по черен път къмАтанасовско езеро. Заобикалят се няколко стопански постройки и се поема по Анхиалския път към Банево. Атанасовско езеро остава южно от пътя, а на север се намира ез. Мина черно море. Указателни табели или маркировка по пътя няма. Преди гората на парка на минералните бани се свива вдясно и се изкачва до височина, наречена “Манастир тепе”, където са останките от Тракийско светилище от ІV – ІІІ в. преди Христа. Указателни и информационни табели за сега няма. Информация може да се получи от Регионалния исторически музей в гр. Бургас. Светилището е разположено на малък хълм, от който се виждат Ветрен, Банево, микроязовира на Ветрен и част от резервата Атанасовско езеро. Веломаршрутът продължава обратно покрай нивата, пресича рекичка и преминава през горския парк на Минералните бани – целогодишно използвано място от бургазлии за отдих и спорт. Античният и средновековен град “Акве Калиде - Термополис”се намира до сградата на изградената от Сюлейман Великолепни банята. На археологичния обект все още се работи и няма достатъчно информационни табели.

Разстоянието от “Точката” до Акве калиде е 16,5 км, като 4,5 км са по асфалт и 12 км по черен път. Времето, за което за може да се измине, е 4 часа.

Обратният път на маршрута минава покрай балнеосанаториум “Св. Мина” и оттам по Анхиалския път до водоема, където се тръгва по дясната отбивка към Десети километър. Там се намира градски затвор, в рамките на който е разположен археологически обект - праисторическа селищна могила в м. Солната нива. Трасето не е маркирано и трябва да се използва карта или GPS координати. Пресича се каналът към Атанасовско езеро по бетонно мостче и по черни пътища през ниви и стопански сгради се стига до чакълиран път, водещ към новопостроените търговски центрове край ж. к. „Изгрев” в гр. Бургас. В източна посока, до кръговото кръстовище за изход от гр. Бургас към кв. Сарафово се намира Укритието за наблюдение на птици на Атанасовско езеро.

Разстоянието от „Акве калиде” до Укритието е 14,1 км, като 3,3 км са по асфалт и 10,8 км по черен път. Времето, за което за може да се измине, е около 3 ч. и 15 мин.

От Укритието има велоалея покрай Атанасовско езеро към Приморския парк, откъдето по велоалеи по ул. ”Адам Мицкевич” и ул. ”Ген. Гурко” седостига до площад Тройката и ул. “Александровска”. Разстоянието е 5,5 км, което се изминава за 30 мин.

Обща продължителност: 8 часа

Вода и храна: Да се носи! По време на прехода може да се закупи единствено в магазините в кв. Ветрен.

Екипировка: велосипед, гуми с комбиниран грайфер за асфалт и черен път, спортен екип и обувки, дъждобран, малка раница или дисаги, карта на района или GPS устройство, каска, очила - слънцезащитни или срещу насекоми, слънцезащитен крем, репелент срещу комари, резервна вътрешна гума, лепенки за гума, помпа, комплект инструменти, преден и заден велофар.

Сервиз: гр. Бургас - ул. ”Цар Симеон І” (“Републиканска”), ул. ”Ген.Гурко”.

Виртуална разходка по маршрута

• Асфалтов път със средно движение на МПС
  • Асфалтов път със завишено движение на МПС

Strandja

Проект: "Зелени коридори" - популяризиране на природното, културно и историческо наследство в региона на Бургас и Къркларели. Договор Ref №: РД-02-29-173/01.07.11

Този интернет сайт е изготвен със съдействието на Европейския съюз чрез Програмата за трансгранично сътрудничество по ИПП България - Турция. Съдържанието на публикациите са отговорност единствено на Община Бургас и по никакъв начин не отразява възгледите на Европейския съюз или от управляващия орган на програмата.